Seks boligsosiale suksessfaktorer
Det er et boligpolitisk mål at alle skal bo godt og trygt. Det boligsosiale arbeidet er et tverrfaglig arbeidsområde. Selv om kommuner har ulik størrelse og ulike utfordringer er det seks suksessfaktorer som har vist seg å være grunnleggende for å få god måloppnåelse i det boligsosiale arbeidet. Disse er vist under. Kommunene må ha et bevisst forhold til alle områdene som suksessfaktorene dekker. Suksessfaktorene er gjensidig avhengig av hverandre og går delvis over i hverandre.
Du kan lese mer om de boligsosiale suksessfaktorene her.
Husbanken har i perioden 2016-2020 gjennomført et flerårig samarbeid med kommunene for å nå målene innenfor strategien Bolig for velferd. Strategiens hovedmål for det boligsosiale arbeidet er at:
- Alle skal ha et trygt sted å bo
- Alle med behov for tjenester skal få hjelp til å mestre boforholdet
- Den offentlige innsatsen skal være helhetlig og effektiv
Ved
utløpet av programperioden har Oslo Economics gjennomført en evaluering av
strategien «Bolig for velferd», Agenda Kaupang har gjort en analyse av rapporteringen av Husbankens
kommuneprogram, og i
tillegg har Husbanken selv innhentet erfaringer om de gode boligsosiale grepene
som programkommunene har gjort, gjennom prosjektet «Erfaringer fra
kommuneprogrammet».
Evalueringen
av strategien «Bolig for velferd» tyder på at det har vært en positiv utvikling i mange kommuners arbeid med
boligsosiale utfordringer, selv om det gjenstår mye arbeid. I perioden har
forankring på ledelsesnivå blitt styrket, kompetansen har økt og det har blitt
bedre samarbeid mellom ulike enheter om boliger og oppfølgingstjenester.
Barnefamilier får bedre hjelp til å skaffe en egnet bolig, og kommunene har
klart å styrke koordineringen av oppfølging av personer med rusproblemer
og/eller psykiske lidelser. Imidlertid viser evalueringen et
forbedringspotensial blant annet når det gjelder brukermedvirkning og arbeidet
rundt unge vanskeligstilte. Husbanken anbefales også å samarbeide tettere med
mindre kommuner.
Analysen av
rapporteringen i Husbankens kommuneprogram (2016–2020) viser at det har vært
en betydelig reduksjon i antall husstander i midlertidig botilbud og for
sosialhjelpsmottakere uten bolig. Den samme analysen viser også at flere
husstander har fått startlån til kjøp av bolig, og at minst halvparten av
startlånet og etableringstilskuddet går til barnefamilier.
I prosjektet «Erfaringer fra kommuneprogrammet» er det samlet erfaringer om de gode grepene som kommunene i Storbyprogrammet og By- og tettstedsprogrammet (heretter: programkommunene), har gjort i løpet av programperioden, slik at kunnskapen kan komme andre kommuner til gode. Det ble sendt ut en spørreundersøkelse til de 70 programkommunene, hvor de ble bedt om å diskutere og gi tilbakemelding på blant annet hva som har vært den viktigste kunnskapen og de viktigste erfaringene de tar med seg fra kommuneprogrammet. 60 kommuner har gitt tilbakemelding, noe som gir et godt grunnlag for å oppsummere kommunenes erfaringer. Kommunenes svar fordeler seg mellom de ulike suksessfaktorene innenfor boligsosialt arbeid: forankring og eierskap, overordnet strategi, organisering og samordning, økonomiske ressurser, kompetanse og brukermedvirkning. De fleste kommunene oppgir at de har videreført arbeidet i drift, mens noen kommuner fortsatt har en jobb å gjøre med å implementere arbeidet.
Husbanken har tatt for seg hver suksessfaktor, som presenteres under: