Bo Bedre

Ansvarlig aktør:
NAV Gjøvik
Kommunestørrelse:
Stor
Sted:
Gjøvik
Fylke:
Oppland
Oppsummert

Beskrivelse av eksempelet

Prosjektmedarbeider ved NAV Gjøvik kartlegger og veileder beboere i kommunale utleieboliger,  med tanke på muligheter for kjøp av egen bolig. I tett samarbeid med ansatte ved NAV Gjøvik som forvalter Husbankens lån- og tilskuddsordninger fremskaffes finansieringen. Deretter bistår prosjektmedarbeider i hele kjøpsprosessen med å bistå på visninger, anbudsrunder og kontraktsinngåelse. Deretter får kjøper også bistand til å iverksette nødvendig oppgradering og andre forhold som må på plass før innflytting.

Resultat

  • I 2017 bidro dette arbeidet til at 24 personer fikk kjøpt og etablert seg i eid bolig
  • 11 av de 24 boligkjøperne var barnefamilier
  • 50 % av boligkjøperne hadde utenlandsk opprinnelse
  • En rekke personer har fått veiledning knyttet til økonomi og muligheter på boligmarkedet
  • Boligkjøperne fikk en bedre bosituasjon i selveid bolig tilpasset deres behov
  • Gjøvik kommune fikk frigjort kommunale utleieboliger til vanskeligstilte

Bakgrunn

Gjøvik kommune har gjennom Gjøvik Boligstiftelse god  tilgang til utleieboliger, men opplever at det er krevende for leietakerne å komme seg fra leie til eie. Dette også i de tilfeller det er grunnlag for å innvilge Startlån fra Husbanken. Mange trenger praktisk hjelp og støtte gjennom hele kjøpsprosessen for å realisere et boligkjøp.

Målsettinger

  • Veilede, motivere og bistå slik at flere kan bo i permanent bolig
  • Bistå folk til å etablere seg i en funksjonell og verdig bosituasjon
  • Realisere Husbankens virkemidler slik at flere kan gå fra «leie til eie»

Beskrivelse av hvem som gjorde hva

Trinn 1: Kartlegge leietakere som har økonomi til å etablere seg i eid bolig
Trinn 2: Veilede og motivere for kjøp av egen bolig
Trinn 3: Bistå i fht søknader om  finansiering av boligkjøp
Trinn 4: Bistå i visning, budrunder og kontraktsinngåelse
Trinn 5: Bistå i fht planlegging og koordinering av nødvendig utbedringsarbeid

Relevant lovverk

Lov om borettslag (burettslagslova)

Sikre brukermedvirkning

Bruker er involvert i hele prosessen og tar alle beslutninger.

Finansiering

Husbankens lån- og tilskuddsordninger som Startlån, Tilskudd til utbedring 

Suksessfaktorer

  • Prosjektmedarbeider tette og tillitsvekkende kontakt med den enkelte huskjøper
  • Prosjektmedarbeiders brede kompetanse knyttet til kjøpsprosess og boligutbedring
  • Prosjektmedarbeiders tette samarbeid med ansatte ved NAV Gjøvik som forvalter Husbankens Lån- og tilskuddsordninger
  • Prosjektmedarbeiders samarbeid med veileder i NAV som administrerer kommunale utleieboliger

Utfordringer underveis

  • Boligprisene i Gjøvik kommune hadde en markant økning i 2016 - 2017
  • Få tilgjengelige boliger i den prisklasse som denne gruppen hadde mulighet til å kjøpe
  • Noen opplever å miste bolig gjennom Boligbyggelag i ft forkjøpsrett/ansiennitet

Tips til andre

  • Ved å prioritere en stillingsressurs som følger boligkjøperen gjennom hele prosessen, blir det enklere å utnytte de muligheter som ligger i Husbankens ordninger
  • Boligkjøperne trenger bistand i alle deler av prosessen
  • Kommunen bør aktivt utvikle områder for småhusbebyggelse

Videreføring av arbeidet

Tiltaket er nå inne i sitt siste år som prosjekt og vil bli videreført i ordinær drift fra og med 2019. Da vil arbeidet også utvides til å omfatte et prosjekt med nybygde boliger som skal benyttes til «leie før eie».